پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

چرا برگزاری مراسم ولیمه حجاج کاهش یافته است؟

  • کد خبر: ۱۷۵۷۴۱
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
چرا برگزاری مراسم ولیمه حجاج کاهش یافته است؟
برخی تالار داران عقیده دارند که گرانی سبب کاهش ولیمه حجاج شده است، گرانی‌هایی که بسته به مکان و غذای سفارش داده شده حتی قریب به ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای ۲۰۰ مهمان آب خواهد خورد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ولیمه یا سور به میهمانی‌ای گفته می‌شود که صاحب مجلس به مناسبت بازگشت از حج، عروسی یا تولد فرزند برپا می‌کند و در آن اقوام و دوستان خود را دعوت کرده و از آنان به طرق متفاوت پذیرایی می‌کند. ولیمه دادن چقدر واجب است؟ با نگاهی به آگهی‌های تالار‌ها می‌یابیم که نرخ ولیمه برای صد نفر بین ۱۹ تا ۳۵ میلیون در نقاط مختلف شهر تهران متغیر است.

مهمانی‌ها هم بر اساس شرایط مالی حجاج متفاوت برگزار می‌شود از مهمانی‌های ساده با آشنایان نزدیک تا مهمانی‌های بزرگ. برای اینکه بیشتر از جزئیات ولیمه حجاج بدانیم نظر مسعود انصاری مدیریت تالار قصر امیران شهرری را پرسیدیم:

 قیمت تالار‌ها و ولیمه‌ها نسبت به سال‌های گذشته چقدر تغییر داشتند؟

بسیار تغییر داشته اند شاید بتوانم بگویم ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش قیمت داشتیم با توجه به حذف یارانه مرغ توسط دولت، نرخ مرغ از ۴۰ هزار تومان ناگهان رسید به ۹۰ هزار تومان و بیشتر، تقریبا صد در صد افزایش قیمت داشتیم.

سلف سرویس و کباب برگ برای هر نفر تا یک میلیون تومان هم می‌رسد

وقتی این شرایط پیش بیاید و مرغ گران شود این موضوع به همه چیز سرایت می‌کند. افزایش قیمت‌ها باعث کاهش مراسم‌ها شده گرچه با توجه به اینکه مساحت خانه‌ها امروزه کوچک است مردم از تالار‌ها برای پذیرایی از مهمانی‌های شان و برگزاری مراسم‌های شان استقبال می‌کنند. اما با توجه به گرانی برنج و گوشت و مرغ و بقیه مواد اولیه باز استقبال آنطور که باید نیست و مردم تا آنجا که بتوانند مراسم‌ها را کمتر و کمتر برگزار می‌کنند.

 این مسائل بر سود شما هم تاثیر گذاشته و اگر گذاشته چقدر بوده و به طور معمول چقدر تفاوت هزینه و سود است؟

البته؛ زمانی بود که سود رستوران و تالار ۱۴۰ تا ۱۵۰ درصد بود، اما الان سودمان با توجه به اینکه تالار در جنوب شهر تهران واقع است و مردم از لحاظ مالی به نسبت ضعیف‌تر هستند کمتر شده است. سعی می‌کنیم با سود خیلی کم تا آنجا که توانایی داریم، اما با کیفیت خیلی خوب چراغ تالار را روشن نگه داریم شاید نهایتاً ۳۰ الی ۴۰ درصد سود داشته باشیم که آن هم با توجه به اینکه حقوق پرسنل، مالیات، هزینه‌های آب، برق و انرژی را هم باید پرداخت کنیم درآمد ما به ۲۰ درصد می‌رسد.

کار تالار از اوایل دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۹۰ بسیار خوب بود از دهه ۹۰ متاسفانه به خاطر تحریم ها، کرونا، افزایش دلار و گرانی‌ها هر روزه کسادتر می‌شود و مشتری کمتر به سراغ رستوران‌ها می‌آیند. البته نباید فراموش کنیم که این مسئله‌ای است که برای همه اصناف به وجود آمده رکود در تمامی اصناف مشاهده می‌شود.

 هزینه یک پرس غذا به همراه هزینه‌های همراه سالن برای یک حاجی چقدر در می‌آید؟

هزینه یک پرس غذا در وهله اول بستگی به این دارد که چه نوع غذایی را بخواهد انتخاب کند و، اما عموماً غذا‌ها از زرشک پلو با مرغ که پایین‌ترین نرخ را دارد از ۱۵۰ هزار تومان همراه با سالاد و نوشابه به صورت تک پرسی شروع می‌شود، اما در سالن‌هایی که جای بهتری هستند یا مشتری‌های بیشتری دارند نمی‌شود سقفی در نظر گرفت شاید سلف سرویس و کباب برگ برای هر نفر تا یک میلیون تومان هم برسد، اما عموماً مشتریانی که برای ولیمه سفارش می‌دهند اکثراً به صورت تک پرس یا دیس پرس همین نرخ را دارد.

سفارش‌ها کمتر شده است

 تالار‌ها چند نوع نرخ غذا و منوی غذا برای سفارش در اختیار مشتری قرار می‌دهند، حاجی‌ها برای ولیمه بیشتر چه نوع بودجه‌ای را در نظر گرفته و کدام منو را انتخاب می‌کنند؟

قیمت غذا‌ها بستگی به نوع مواد اولیه دارد که از گوشت قرمز استفاده می‌شود یا از گوشت سفید به عنوان مثال مرغ و جوجه حالا جدا از برنج، قیمت مرغ از گوشت کمتر و در غذا‌های دارای گوشت هم قیمت گوشت گوساله از گوشت گوسفندی پایین‌تر است به خاطر همین قیمت‌ها بر این اساس تعیین می‌شوند مرغ و جوجه از همه کمتر بعد سینی لقمه و سپس وزیری و در آخر هم غذا‌های دارای گوشت گوسفندی که از همه گرانتر است.

در کل انتخاب حجاج هم بستگی به بودجه‌ای که می‌خواهند خرج کنند، دارد، اما از آنجا که ولیمه حجاج مانند عروسی‌ها آنقدر شور و شوق و به نوعی خودنمایی ندارد، تک پرس وزیری غذایی است که زیاد انتخاب می‌شود. حجاجی هم هستند که از نظر مالی مشکلی ندارند و به صورت سلف سرویس سفارش می‌دهند که گرانترین نوع پذیرایی است؛ کلاً بستگی به خودشان، منابع مالی شان یا نوع مهمان‌های شان دارد که بخواهند چگونه خرج کنند.

 میزان رزرو برگزاری ولیمه نسبت به سال‌های گذشته چه تغییری داشته است؟

در دوران کرونا کلاً حج برگزار نمی‌شد طبیعتاً مراسم ولیمه‌ای هم نداشتیم، اما امسال بهتر از زمان کرونا شده، اما به نسبت سال‌های پیش از کرونا خیر؛ سفارش‌ها کمتر شده است. از زمانی که روابط ایران و عربستان هم به هم خورد حجاج بسیار کمتر به مکه می‌روند مگر برای حج تمتع یا واجب در کل برگزاری ولیمه‌ها بسیار بسیار کمتر برگزار می‌شود.

در چند بخش چند پرسنل مشغول به کارند؟

در بخش آشپزخانه، مهمانداری، سالن داری و مدیریت شاغل داریم که اکثراً به عنوان روزمزد تشریف می‌آورند و به کار مشغول می‌شوند عموماً کار تالار به این صورت است که تنها چند نفر پرسنل ثابت هستند بقیه به صورت روزمزد کار می‌کنند.تخفیف دادن به مشتری بستگی مستقیم به سیاست آن صاحب تالار دارد.

اگر تالار در جای مناسب و شلوغ و پر مشتری باشد حق سرویس، مالیات و سود خود را از مشتری دریافت می‌کند البته بستگی به جای تالار دارد. اگر تالار در جای مناسب و شلوغ و پر مشتری باشد حق سرویس، مالیات و سود خود را از مشتری دریافت می‌کند؛ اما اگر یک تالاری این شرایط را نداشته باشد به نوعی کوتاه می‌آید و حق سرویس یا مالیات را نمی‌گیرد و یا مسائل از این قبیل تا آن شب خالی نماند و مشتری تالار را اجاره کند. تخفیف دادن به مشتری بستگی مستقیم به سیاست آن صاحب تالار دارد؛ اما اینکه بگوییم یک امتیاز ویژه برای اینکه مشتری از حج برگشته و ولیمه می‌خواهد خیر! چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

منبع: بازار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->